tisdag 29 januari 2013

NARNIA hästen och hans pojke

Författare:C.S Lewis

Illustratör:Pauline Baynes

Antal sidor:206
                                          
Genre:Fantasy

Citat: -Låt himmlarna störta samman, vrålade Rabadash. Låt jorden öppna sig! Låt blod och eld utplåna världen! Men va inte säker på att jag aldrig kommer ge upp förr-än jag har släppt barbarernas drottning, Hundarnas dotter, vid håret till mitt palats...

Huvudperson:Shasta är en pojke som bor i Calormen i en liten stuga med sin pappa Arshish som är fiskare. Shasta är blond och har trasiga kläder som är gula och ett grönt band runt om hans midja. Han är snäll och modig men ändo rädd. Han älskar djur speciellt hästar som är från Narnia som kan tala.

Sammanfattning: Det handlar om en pojke som heter Shasta som bor  med sin far Arshish i Calormen. Men en dag kommer en man med rustnig som rider på en vit häst. Mannen frågar om han kan övernatta i deras lilla stuga. Under natten hör Shasta hur hans far och mannen pratar om att sälja Shasta. Shasta försöker somna inne i den lada som hästen ligger i. Men han kan inte så han lägger sig mot hästen och säger: - Åh jag önskar att du kunde tala? Plötligt säger hästen: -Det kan jag ju! Hästen och Shasta vill båda rymma så dom båda rider iväg under natten. Men vad dom inte vet är att dom har ett stort äventyr framför sig.

Betyg:5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar